Blixtar och dunder!

Äntligen visade sig vädret från en lite bättre sida, och vi bestämde med Sussi att hon skulle åka med oss ut med Lina ett par dagar. Hon dök upp på bryggan vid halv elva i går och då hade vi redan gjort i ordning Lina, så hon hann knappast på innan vi släppte förtöjningarna och gled ut ur hamnen.  Vi visste inte riktigt vart vi skulle så vi satte segel och rundade klockbojen utanför baggen innan vi vände norröver. Vinden visade sig vara alldeles för seg denna tisdag och i kombination med gammal sjö från i går slog seglen tillräckligt mycket för att vi skulle starta motorn och puttra inåt. Det blev Skalla hamn, en av Lottas favoriter. Och inte mig emot, det är en fin hamn skyddad från de flesta vindar, förutom sydsydväst. När vi kom fram låg det redan två båter vid de två bojarna, så vi fick användning av delta-ankaret i aktern och krokade fast oss i botten. Efter en stund lämnade dock en av bojbåtarna sin boj så vi drog upp ankaret och la fast vi bojen i stället.  Eftermiddagen spenderades med att sola, bokkläsning, fiaspel (som jag för övrigt oftast vinner) god mat och allmänt slapp. Riktigt härligt!

Det hade varnats för regn under natten, ganska mycket sådant mellan 4 och 6, men det sas inget om åska. När jag vaknade till vid fem över tre var dock åskan över oss. Sussi var redan uppe, åskan hade väckt henne redan en halvtimme tidigare och vi spanade ut över vattnet och de tre andra båtarna som vi hade som grannar. Men läget blev aldrig allvarligt. De andra båtarna höll sig i schack, deras besättningar var också uppe och höll koll, vinden blev aldrig så kraftig och blixtarna höll sig på avstånd. Så efter någon halvtimme gick vi och la oss igen, men det var inte helt enkelt att somna, man hamnar i ett ”beredskapsläge” med en del adrenalin i kroppen som förberedelse på om i fall det skulle braka loss på allvar. Vi fick ju erfarenhet av åska när vi la till uppe vid Bohus Malmön för ett par år sedan och fick erfara hur dramatiskt det kan vara. Men vi hanterade den situationen bra, och var aldrig oroliga i natt.

När morgonen grydde vaknade vi till liv vid nio och käkade en frukost i solskenet uppe i sittbrunnen. DMI skärskådades noga då det skulle blåsa en del under dagen. Vi så att det fanns en lucka mellan 11 och 13 där det skulle blåsa 6-8 m/s, annars låg det mest mellan 10 till 12, så vid elva hade vi förberett Lina på en hissnande färd mellan vågbergens toppar och dalar och gav oss iväg. När vi hade kommit ut ur Malös våglä så hamnade vi i någon form av korsande sjö och den var ganska grov stundtals. Vinden höll sig mellan 6 och 8 meter per sekund men vågorna gjorde färden livlig. Med en ihållande fart på runt sju knop så såg vi vid ett tillfälle 40 graders lutning på krängningsmätaren, och då det lite tjut farandes genom luften! Efter ungefär halva sträckan tillbaka till Bua lade sig sjön en smula och vi fick en fantastisk resa som verkligen gav mersmak!

Väl tillbaka i Bua gick Lotta och Sussi och köpte fisk i Fiskhuset och anrättade en lunch på färsk spättafilé och potatis. Inte illa!

Efter ytterligare ett par partier med Fia (som jag nästan vann… om de andra inte hade fuskat…) och en promenad bort till fyren, så begav sig vår kanelknäckeknaprande stjärnbesättningsmedlem hemåt till två utsvultna katter och vi lade oss bekvämt tillrätta för lite eftermiddagsslappande!

Nedan lite bilder från dagarna:

Sailor man…
Med vår nya grill funkar det utmärkt att grilla direkt på bordet!
Frukost i (eller på…) det blå!
På väg hemåt i dag. Fantastiskt segelväder men det lutade stundtals rätt bra…
Lotta leker med kameran från fördäck.
Lina trillar ner från en våg i sju knop!

Sälarna solar sig på Södra Ledskär.

Fullt ös, det gäller att hålla i sig!
Sussi och Lotta river storen när vi är framme i Bua
Lunch på färsk spätta!

Till nästa gång!

/Magnus

Edit: Måste tillägga att på seglingen upp till Skalla hamn fick vi sällskap av 3 delfiner. Vi tror inte att de var vanliga tumlare, dessa var större än så. Som vanligt hann vi inte upp med kameran för att föreviga ögonblicket så bilderna får bli kvar i minnesbanken istället… //Lotta

Ett svar på “Blixtar och dunder!”

1. Och sen efter du vaknade efter drömmen att du hade vunnit i Fia så fick du känna på förlust på förlust i verkligheten! 😉 //S